Vackra höst välkommen!

Nu drar flyttfåglarna förbi, dimman ligger tät på morgnarna och naturens färger skiftar mot rött, orange och gult. Vi i naturskyddsföreningen i Trelleborg har ett fint höstprogram att se fram emot. Ni har väl inte missat att vi har en artgrupp som ses då och då för att lära sig mer om alla spännande arter i vår natur. Vill du veta vad artgruppen hittar på så skicka in din mejladress till thina.martensson@gmail.com. Övriga programmet kommer här. Vi hoppas att vi ses!

Under ytan i Skåre – Söndag 27 augusti kl 11:00-13:00 – NATURSNOK

Vilka spännande varelser lever under ytan i Skåre? Kanske möter vi tångsnällan, vår svenska sjöhäst. Samling i hamnen i Skåre, ta med fika och badkläder.

Flyttfåglar i Smyge dunge – Söndag 10 september kl 8:00-10:00 FÖR ALLA

Tillsammans spanar vi på höstens flyttfågelstråk. Ta med kikare och kaffekorg.

Albäcksdagen – Lördag 23 september kl 11-14 FÖR ALLA och för NATURSNOK

Naturskyddsföreningen bjuder in till en heldag i Albäck. Det kommer finnas stationer med håvning, fågelspan, trädguidning och mycket mer. Vi håller grillen igång för alla som vill grilla korv.

Tågarps våtmark och solcellspark – Lördagen den 14 oktober kl 10-12 FÖR ALLA

Tågarpsdals gård bjuder in naturskyddsföreningen på studiebesök. De berättar mer om sin solcellspark och visar upp den nyrenoverade delen av Ståstorpsån. En renovering som vi medlemmar i naturskyddsföreningen har gjort möjlig genom att vi ekonomiskt har stöttat projektet.

Skogsäventyr – Söndagen den 22 oktober kl 11-13  NATURSNOK

Skogsäventyr med snokarna. Mer information kommer. Tag med fika.

Artgruppens avslutning – Lördag 18 November kl 14:00-16:00 FÖR ALLA

Sommaren 2023 startar vår nya artgrupp upp och förhoppningsvis har de hunnit ses tre gånger under sommar och höst. Året med artgruppen avslutas med att de se tillbaka på arter de mött och genom att lära sig mer om hur man registrerar fynd på artportalen. Alla är välkomna även om de som inte varit med på träffarna i naturen. Vi bjuder på fika. Plats meddelas senare.

Brasmys och julpyssel med naturmaterial – söndag 19 november 11-13 NATURSNOK

Vi samlas i den härliga skogen vid Gabelljung, skyltat från Gabelljungsvägen. Ta med något att sitta på, fika eller något att grilla. Vi håller brasan igång och så pysslar vi tillsammans. Välkomna!

Kontakt:

Sophie Tranborg, stranborg@hotmail.com, 0730-408040.

Hemsida: https://trelleborg.naturskyddsforeningen.se/

Facebook: ”Naturskyddsföreningen i Trelleborg” och ”Natursnokarna i Trelleborg”.