Vårprogram 2024

18/2 NATURSNOK – Sportlovsdrop in i Albäck
Titta förbi och snoka med oss. Vi bjuder på varm dricka.
Tid och plats: kl 11-13 drop in, skyltat från parkeringen i Albäck.

24/3 Natursnok – Matlagning ute
Alla tar med vars en rotfrukt så kokar vi snoksoppa tillsammans över öppen eld. Plats meddelas senare.

17/3 Holkbygge i Villie och årsmöte
Vi bygger biholkar och fågelholkar som hjälper naturen. Hur kan vi gynnar den biologiska mångfalden i våra trädgårdar? Bygge kl 13:30-15:00. Årsmöte med holkutställning och fika kl 15:00 Plats: Villie byaväg 239-0. Anmälan till stranborg@hotmail.com

5/5 NATURSNOK & FÖR ALLA – Grodinventering med Bettina
I år är det 10-årsjubileum för vår årliga grodinventering i Smyge kärr. Det kommer vi att fira! Tid och plats: kl 11-13, Samling vid stora parkeringen, Smygehuk. Anmälan till stranborg@hotmail.com

11/5 NATURSNOK – Besök på Falsterbo fyr & fågelstationen
Följ med natursnokarna Vellinge på besök på fågelstationen vid Falsterbo Fyr. Hur går fågelflyttning till? Vad har fångats och ringmärkts idag? Duktiga guider berättar engagerat för alla åldrar. Samling utanför Fyrträdgårdens västra grind kl. 10.

15/5 Föredrag på biblioteket i Trelleborg
Fjärilar som flyttar mellan världsdelar – Ulf Westerberg
Länge var fjärilarnas flyttvägar okända för oss men genom att studera fåglarnas flyttbetende med radar upptäcktes av en slump att även fjärilar flyttar. Hur klarar fjärilarna av att flytta över hav och världsdelar? Hur vet de vart de ska? Ulf berättar om fjärilarnas dolda liv. Plats: Biblioteket i Trelleborg. Tid: kl 19 Anmälan till stranborg@hotmail.com.

2/6 NATURSNOK & FÖR ALLA – Skåre och livet i havet
Tid och plats: kl 11-13, Skåre hamn

8/6 Naturvandring vid Gavelsbjer och Arriesjön
Vi vandrar längs natur- och kulturlandskap och lär oss mer om natur och djurliv samt geologi i området. Ett samarrangemang med Falsterbo naturvårdsförening. Tid och plats: Kl 10-12, samling vid lekplatsen vid den norra parkeringen (bredvid caféet).

12/6 FÖR ALLA – Lunchvandring med kommunekologen Cathrin Ek
En lugn naturpromenad längs kusten med paus för fika. Ta med fika! Ett arrangemang i samarbete med Gislövs Villaägareförening.
Tid och plats: kl 11, Midsommarplatsen vid Strandmarksvägen 54. Anmälan till stranborg@hotmail.com.

Håll dig uppdaterad! Ändringar och annat bra att veta ges via följande kanaler:
Hemsida: trelleborg.naturskyddsforeningen.se
Facebook: ”Naturskyddsföreningen i Trelleborg” och ”Natursnokarna i Trelleborg”

Kontakt: Sophie Tranborg, stranborg@hotmail.com, 0730-408040

Kontakt:

Sophie Tranborg, stranborg@hotmail.com, 0730-408040.

Facebook: ”Naturskyddsföreningen i Trelleborg” och ”Natursnokarna i Trelleborg”.