Naturskyddsföreningens vårprogram är här!

Naturskyddsföreningen i Trelleborg
Vårprogram 2016

Tisdag 9 februari. Föreläsning: Miljögifter i vardagen. Lisa Necksten föreläser om kemikalier i vardagen och lägger speciellt fokus på barn. Här får du tips om hur du minskar din och barnens exponering av de farligaste kemikalier.
Naturskyddsföreningen bjuder på ekofika

Söndag 28 februari. Natursnokarna med tema:”Skattjakt och trädens knoppar”.
Vi letar skatt, leker lekar och lär oss känna igen träden på deras knoppar. Natursnokarna bjuder på fika vid grillplatsen.
Plats: Albäcksskogen Vi träffas på parkeringen.
Tid: 11-13

Onsdag 9 mars. Föreläsning: Konsumentfrågor. Under två timmar kommer en tjänsteman från kommunen att prata om Trelleborgs arbete kring konsumentfrågor samt besvara våra frågor.
Naturskyddsföreningen bjuder på ekofika

Tisdag 5 april. Föreläsning: Naturen på tallriken. Roland Rittman berättar om ätbara örter, bär och svamp som finns på våra ängar, skogar och längst kusten.
Naturskyddsföreningen bjuder på ekofika

Lördag 16 april: Klädbytardagen. Inlämning av kläder mellan kl.10 och kl.12. Klädbytena sker mellan kl.12 och kl.15. Gör både garderoben och miljön en stor tjänst! Kom hit med hela och rena plagg för att sedan byta till dig lika många.. Barn- och vuxenkläder, skor, accessoarer går bra att lämna in. Plagg som blir över kommer att skänkas till lokala second hand-butiker..
Plats: Parken, Kultur- och konferenscenter, Trelleborg

Måndag 18 april: Årsmötet
Plats: Studiefrämjandet, Trelleborg
Tid: 18-20

Söndag 24 april: Natursnokarna med tema ”Grodor och småkryp” i samband med Save the frogs’ day. Vi ser om grodorna i Smyge kärr har vaknat. Därefter går vi till stranden och håvar. Vi tar med förstoringsredskap så att vi kan undersöka allt från småkryp till sandkorn. Medtag picknick.
Plats: Smygehuk. Vi träffas vid informationsskylten på parkeringen.
Tid: kl.11-13

Söndag 22 maj. Besök på bondgård, den enda ekologiska mjölkbondgården i Trelleborgs kommun.

Plats: Vi ses vid vattentornet i Trelleborg.
Tid: kl.11-13

Söndag 22 maj. Natursnokarna med tema ”Djur”. Vi kommer antingen få veta mer om djuren i stadsparken eller så samåker vi till en bondgård. Medtag picknick.
Plats: Vi ses vid vattentornet i Trelleborg.

Söndag 5 juni: Besök Vandring vid Hörte hamn med Roland Rittman
Samling vid gymnasier för samåkning kl.9.30 eller vid hamnen i Hörte kl.10.00. Picknik eller eventuell lunch på restaurangen. OBS! Anmälan krävs. Meddela ditt intresse till as.samnegard@gmail.com, senast den 31 maj.

Alla arrangemang är kostnadsfria!

Kontaktperson för Natursnokarna
Sophie: 0730-408040, stranborg@hotmail.com.
För aktuell information om snokarnas träffar så följ oss på Facebook, ”natursnokarna i Trelleborg” Natursnokarna är Naturskyddsföreningens familjeverksamhet. Barn i alla åldrar är välkomna, tillsammans med någon vuxen, så upptäcker vi naturen tillsammans.

Kontaktperson för övriga aktiviteter:
Anne-Sophie: 0761-613412, as.samnegard@gmail.com

Håll dig uppdaterad om Naturskyddsföreningens aktiviteter  på Facebook: Naturskyddsföreningen i Trelleborg