Den vilda lilla skogen i Beddingestrand

Trelleborgs kommun och naturskyddsföreningen har tillsammans efter ett intiativ från några naturintresserade Beddingestrandsbor engagerat sig i Beddinges lilla Skog. Vi var alla nyfiken på vilken betydelse en sådan liten vildvuxen skog har för den biologiska mångfalden. Vilka djur och växter lever i och besöker skogen?

Frågorna resulterade i en inventering och den 29/8 fick medlemmar i naturskyddsföreningen (och andra nyfiken) möjlighet att följa med Bettina Ekdal på en guidad tur i skogen. 25 personer hängde med och vi fick veta mycket om gamla träd, mulm, fladdermöss, flyttfåglar som rastar. Vi fick också veta hur belysning lurar nattfjärilar och fladdermöss. Men även att fladdermöss uppskattar lite bredare gångar, spännande.

Naturvärdesinventering i Pärlanskogen Beddinge 2021070 5 Ekoll AB